Jetlag is een reeks storingen veroorzaakt door het reizen met het vliegtuig in een korte tijd door een of meer tijdzones.

Het lichaam is ingesteld op een 24-uurs cyclus (circadiaans ritme) gebaseerd op een wisselwerking tussen licht en donker en leefpatronen. Alle lichaamsactiviteiten zijn hierdoor geregeld: wisselwerking slaap-waak, variaties van de 24-uurs temperatuur, bloeddruk en afscheiding van verschillende hormonen.

Als we vanaf oost naar west vliegen, starten wij vanaf Nederland om  13.00 uur en na acht en een half uur komen wij aan in New York. Aangezien wij door zes tijdzones vliegen, is het voor ons 21.30 uur, terwijl in de VS slechts zal 15.30 uur is. Het lichaam, dat bijna klaar is voor de rust in de nacht, zal nog een middag/ avond tegoed hebben en zal zich moeten aanpassen door de verlenging of vertraging van de circadiaanse ritmes. Aanpassing gebeurt in dit geval met relatieve snelheid, omdat het zonlicht de synchronisatie makkelijker maakt. Omgekeerd, als we van west naar oosten reizen, de dag is verkort en het is moeilijk om het nachtritme aan te nemen. Aanpassing heeft echter een grote mate van variabiliteit van persoon tot persoon.

Wat kunnen wij doen om onze biologische klok sneller te laten herstellen? De beste manier is een combinatie van maatregelen te nemen zoals de blootstelling aan het licht, de rust en de maaltijden aan te passen. Wandelen en hardlopen op bepaalde tijden en het gebruik van het hormoon melatonine in zeer kleine hoeveelheden kunnen eveneens helpen.

Sommige wetenschappers kijken echter hoe we de jetlag kunnen vermijden door ons vooraf te voorbereiden. Om jetlag te voorkomen bij het vliegen naar het oosten wordt bijvoorbeeld geadviseerd een paar dagen voor de reis in de middag melatonine in te nemen en in de ochtend zich aan een lichtdosis bloot te stellen om zodoende elke dag vroeger wakker te worden. Dit kan gedaan worden gedurende een aantal dagen gelijk aan het aantal tijdzones, waardoor het lichaam zich volledig kan aanpassen aan de nieuwe tijd voor de reis. Bij het vliegen naar het westen dient de lichtdosis ’s avonds/ ‘s nachts gebruikt te worden en de melatonine in de ochtend.

By |2017-10-25T10:06:47+00:0028/09/2017|MediM|0 Comments

Leave A Comment