schijf0_295

Er is veel discussie over de vraag wat de beste samenstelling van onze dagelijkse voeding is qua macronutriënten. Dit spitst zich in de laatste tijd met name toe op het verschil tussen koolhydraatrijk en eiwitrijk.

Het huidige officiële voedingsadvies is gebaseerd op de richtlijn Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Omgerekend naar inhoud komt dit neer op: koolhydraten 55% van de totale energie-inhoud van de maaltijd, eiwitten 15% en vetten 30%. Dit advies kan gedefinieerd worden als conventioneel en niet als koolhydraatrijk. Ten opzichte van de dagelijkse voeding van de gemiddelde Nederlander bevat dit advies wel 10% meer koolhydraten en 10% minder vetten. Door sommige mensen zal dit advies dus wel als koolhydraatrijk ervaren worden.

Eiwit aanhangers proberen desondanks periodiek om eiwitverrijking naar voren te schuiven als oplossing voor allerlei problemen. Een eiwitrijk dieet leidt op korte termijn tot iets meer gewichtverlies dan een conventioneel dieet (hoewel hoofdzakelijk gebaseerd op verlies van vocht). Een eiwitrijk dieet bevordert bovendien de verzadiging hetgeen naar een vermindering van energie inname zou kunnen leiden. Er zijn echter geen bewijzen voor beter gewichtbehoud op de lange termijn. Bij de nadelen van een eiwitrijk dieet horen botontkalking en een grote belasting voor de nieren (zal vermeden moet worden door nierpatiënten). Al met al is er ons inziens geen enkele reden  af te wijken van de richtlijn Goede Voeding.

Voor mensen die willen afvallen blijft energiereductie nummer één. Een normale, uitgebalanceerde samenstelling van de voeding blijft het voorkeurpatroon, zowel voor de korte als de lange termijn.